Anyagcsere serkentő fortélyok
Életmód 2020-06-07 272

Anyagcsere serkentő fortélyok

Az anyagcsere vagy metabolizmus minden élő szervezet működésének olyannyira természetes velejárója, hogy általában csak akkor kerül szóba, ha gond van vele: túl gyors, vagy túl lassú, netán kellemetlen tüneteket okoz. Ilyenkor derül ki, hogy képesek vagyunk befolyásolni, szabályozni, csak tudni kell a módját. Ezúttal a renyhe anyagcsere serkentésének fortélyait kutatjuk.

Az anyagcserénk részben a genetikai örökségünkön múlik, részben pedig azon, hogyan táplálkozunk, milyen az életmódunk. Persze korfüggő is: negyvenéves kor fölött mindkét nem esetében óhatatlanul is lassulni kezd, bár jó, ha tudjuk, hogy a férfiak még nyugalmi állapotban is több kalóriát égetnek el, mint a nők. Ha az anyagcsere ideális, akkor nemcsak a sejtjeink lélegeznek fel, hanem egyéb, külsőleg is látható pozitív jeleket tapasztalhatunk. Bőrünk például makulátlanul tiszta lesz, mivel a szervezet méregtelenítése tökéletes, és túlsúllyal sem kell küszködnünk, hiszen a zsírégetéssel is megbirkózik a testünk.

Mindennél fontosabb

Mielőtt bármilyen egészséges, anyagcserét serkentő étrendet ajánlanánk, felhívjuk a figyelmet egy „varázsitalra”. Ez pedig nem más, mint a tiszta ivóvíz. Ennél jobbat még nem találtak fel! Már az enyhe kiszáradás is jelentősen lassítja az anyagcserét! Éppen ezért tanácsos minden étkezés, falatozás előtt meginni egy-egy pohár vizet. A hideg víz például „rákényszeríti” a szervezetet arra, hogy több kalóriát égessen el a melegítéshez, az éhgyomorra elfogyasztott meleg víz pedig szinte perceken belül megoldást hoz a szorult helyzetre. A gyümölcsök és zöldségek szintén hozzájárulnak a vízháztartás egyensúlyához.

Mit és hogyan együnk?

A szervezet lassabban emészti meg a fehérjét, és közben jóval több kalóriát éget el, mint a zsírok vagy szénhidrátok esetében. Ráadásul – a legújabb kutatások szerint – a fehérjében gazdag étrend hozzájárul a normális testtömeg megőrzéséhez is. Vagyis érdemes minél több halfélét, tojást, diót, mandulát, lencsét, babot, vajat és alacsony zsírtartalmú tejterméket – túrót, joghurtot – napi rendszerességgel fogyasztani.

Bizonyos fűszernövények nemcsak az emésztést serkentik, hanem az egészségünkre is jótékony hatással vannak. A gyömbér például támogatja az anyagcserét, a vérkeringést, az energiaáramlást és az immunrendszert. Emellett javítja az emésztést és a tápanyagok felszívódását, segít a légúti panaszok enyhítésében, kiváló gyulladáscsökkentő, hányinger- és fájdalomcsillapító.

A csípős fűszerek – a csili paprika, a Cayenne-bors és a curry – kapszaicin tartalmuknál fogva átmenetileg magasabb fokozatba kapcsolják az anyagcserét. Az erős paprika ráadásul az egyik legjobb C-vitaminforrásnak is számít. A fahéj szabályozza a vércukor- és koleszterinszintet.

A zöldségek általában jótékonyan hatnak az anyagcserére, de köztük is akadnak olyanok, amelyek különösen alkalmasak a folyamat gyorsítására és az egészség megőrzésére. A brokkoli például nemcsak A- és C-vitaminban, antioxidánsokban, folsavban és rostokban, hanem kalciumban is gazdag. A spenót az erőt és az egészséget biztosítja, hiszen egyrészt serkenti az anyagcserét, másrészt kiváló vitamin-, antioxidáns-, vas-, magnézium­ és káliumforrás.

Az avokádó bővelkedik A-, B-, C­ és E-vitaminban, kalciumban, magnéziumban, vasban és foszforban, erősíti az immunrendszert, támogatja a tápanyagok felszívódását, normalizálja az étvágyat. Csökkenti a koleszterinszintet, rosttartalmánál fogva pedig serkenti az emésztést, ráadásul a benne lévő fehérje tartalmazza a kilenc esszenciális aminosavat is, bőséges omega-3 zsírsavtartalmáról nem is beszélve.

Omega-3 zsírsav

Hogy miért van szüksége szervezetünknek az omega-3 zsírsavra, arról ezeken a weboldalon már nemegyszer szóltunk. De arról, hogy szabályozza az anyagcserét is, talán még nem. Tudjuk, hogy egyensúlyban tartja a vércukorszintet, csökkenti a gyulladásokat, támogatja a szívműködést. Enyhíti a leptinrezisztenciát, ezáltal gyorsítja a zsírlebontást. Ezért nem lehet elégszer ismételni, mennyire fontos, hogy étrendünkben szerepeljen lazac, hering és tonhal. Akik idegenkednek a halaktól, azoknak a lenmagolaj, a diófélék és a tojás rendszeres fogyasztása ajánlott.

Zöld tea

A tea a leggyakrabban fogyasztott ital világszerte. A zöld tea pedig – többek között antioxidáns hatású polifenol-tartalmának köszönhetően – régóta előkelő helyen szerepel a leghatásosabb gyógyírek listáján. Napjainkban már tudományos bizonyíték is van arra, hogy a benne lévő aktív katekin és a koffein felgyorsítja az anyagcserét, fokozza a zsír oxidációját és a szervezet hő- és energiatermelését. Enyhe vízhajtó hatása is ismert. A túlzott fogyasztása azonban kerülendő, mert alvászavarokat okozhat. Sokan részesítik előnyben a zöld teával szemben a kávét, amely szintén felpörgeti az anyagcserét, frissíti az elmét, és rövid távon energiát kölcsönöz. A mértékletességre vele kapcsolatban azonban még inkább figyelni kell, mint a zöld teánál.

Ezt olvastad már?

Életmód

A kényelem hátrányai. Miért ártalmas a luxus?

Talán sokan feltették már a kérdést, hogy a kényelem, amiben a világ lakosságának egynegyede él, milyen hatással van az emberi jellem formálódására. A fejlett társadalmakban abszolút természetesek bizonyos luxuscikkek, melyek

Életmód

Gyermekvállalás – Mikor van itt az ideje?

A gyermekvállalás komoly dolog, de mi határozza meg, hogy az ember készen áll-e az anyaságra illetve az apaságra? Vajon elég-e, ha valaki érettnek érzi magát már hozzá, vagy kell-e a

Életmód

Edzésprogram tavaszra

Bár a fitness guruk többsége folyton azt szajkózza, hogy a tökéletes nyári alkat télen készül, nyugodjatok meg, nincs semmi sem veszve, tavasszal is elkezdhetitek testetek megmunkálását. A szabadban végezhető edzésekhez