Anyagcsere serkentő fortélyok
Életmód 2020-06-07 403

Anyagcsere serkentő fortélyok

Az anyagcsere vagy metabolizmus minden élő szervezet működésének olyannyira természetes velejárója, hogy általában csak akkor kerül szóba, ha gond van vele: túl gyors, vagy túl lassú, netán kellemetlen tüneteket okoz. Ilyenkor derül ki, hogy képesek vagyunk befolyásolni, szabályozni, csak tudni kell a módját. Ezúttal a renyhe anyagcsere serkentésének fortélyait kutatjuk.

Az anyagcserénk részben a genetikai örökségünkön múlik, részben pedig azon, hogyan táplálkozunk, milyen az életmódunk. Persze korfüggő is: negyvenéves kor fölött mindkét nem esetében óhatatlanul is lassulni kezd, bár jó, ha tudjuk, hogy a férfiak még nyugalmi állapotban is több kalóriát égetnek el, mint a nők. Ha az anyagcsere ideális, akkor nemcsak a sejtjeink lélegeznek fel, hanem egyéb, külsőleg is látható pozitív jeleket tapasztalhatunk. Bőrünk például makulátlanul tiszta lesz, mivel a szervezet méregtelenítése tökéletes, és túlsúllyal sem kell küszködnünk, hiszen a zsírégetéssel is megbirkózik a testünk.

Mindennél fontosabb

Mielőtt bármilyen egészséges, anyagcserét serkentő étrendet ajánlanánk, felhívjuk a figyelmet egy „varázsitalra”. Ez pedig nem más, mint a tiszta ivóvíz. Ennél jobbat még nem találtak fel! Már az enyhe kiszáradás is jelentősen lassítja az anyagcserét! Éppen ezért tanácsos minden étkezés, falatozás előtt meginni egy-egy pohár vizet. A hideg víz például „rákényszeríti” a szervezetet arra, hogy több kalóriát égessen el a melegítéshez, az éhgyomorra elfogyasztott meleg víz pedig szinte perceken belül megoldást hoz a szorult helyzetre. A gyümölcsök és zöldségek szintén hozzájárulnak a vízháztartás egyensúlyához.

Mit és hogyan együnk?

A szervezet lassabban emészti meg a fehérjét, és közben jóval több kalóriát éget el, mint a zsírok vagy szénhidrátok esetében. Ráadásul – a legújabb kutatások szerint – a fehérjében gazdag étrend hozzájárul a normális testtömeg megőrzéséhez is. Vagyis érdemes minél több halfélét, tojást, diót, mandulát, lencsét, babot, vajat és alacsony zsírtartalmú tejterméket – túrót, joghurtot – napi rendszerességgel fogyasztani.

Bizonyos fűszernövények nemcsak az emésztést serkentik, hanem az egészségünkre is jótékony hatással vannak. A gyömbér például támogatja az anyagcserét, a vérkeringést, az energiaáramlást és az immunrendszert. Emellett javítja az emésztést és a tápanyagok felszívódását, segít a légúti panaszok enyhítésében, kiváló gyulladáscsökkentő, hányinger- és fájdalomcsillapító.

A csípős fűszerek – a csili paprika, a Cayenne-bors és a curry – kapszaicin tartalmuknál fogva átmenetileg magasabb fokozatba kapcsolják az anyagcserét. Az erős paprika ráadásul az egyik legjobb C-vitaminforrásnak is számít. A fahéj szabályozza a vércukor- és koleszterinszintet.

A zöldségek általában jótékonyan hatnak az anyagcserére, de köztük is akadnak olyanok, amelyek különösen alkalmasak a folyamat gyorsítására és az egészség megőrzésére. A brokkoli például nemcsak A- és C-vitaminban, antioxidánsokban, folsavban és rostokban, hanem kalciumban is gazdag. A spenót az erőt és az egészséget biztosítja, hiszen egyrészt serkenti az anyagcserét, másrészt kiváló vitamin-, antioxidáns-, vas-, magnézium­ és káliumforrás.

Az avokádó bővelkedik A-, B-, C­ és E-vitaminban, kalciumban, magnéziumban, vasban és foszforban, erősíti az immunrendszert, támogatja a tápanyagok felszívódását, normalizálja az étvágyat. Csökkenti a koleszterinszintet, rosttartalmánál fogva pedig serkenti az emésztést, ráadásul a benne lévő fehérje tartalmazza a kilenc esszenciális aminosavat is, bőséges omega-3 zsírsavtartalmáról nem is beszélve.

Omega-3 zsírsav

Hogy miért van szüksége szervezetünknek az omega-3 zsírsavra, arról ezeken a weboldalon már nemegyszer szóltunk. De arról, hogy szabályozza az anyagcserét is, talán még nem. Tudjuk, hogy egyensúlyban tartja a vércukorszintet, csökkenti a gyulladásokat, támogatja a szívműködést. Enyhíti a leptinrezisztenciát, ezáltal gyorsítja a zsírlebontást. Ezért nem lehet elégszer ismételni, mennyire fontos, hogy étrendünkben szerepeljen lazac, hering és tonhal. Akik idegenkednek a halaktól, azoknak a lenmagolaj, a diófélék és a tojás rendszeres fogyasztása ajánlott.

Zöld tea

A tea a leggyakrabban fogyasztott ital világszerte. A zöld tea pedig – többek között antioxidáns hatású polifenol-tartalmának köszönhetően – régóta előkelő helyen szerepel a leghatásosabb gyógyírek listáján. Napjainkban már tudományos bizonyíték is van arra, hogy a benne lévő aktív katekin és a koffein felgyorsítja az anyagcserét, fokozza a zsír oxidációját és a szervezet hő- és energiatermelését. Enyhe vízhajtó hatása is ismert. A túlzott fogyasztása azonban kerülendő, mert alvászavarokat okozhat. Sokan részesítik előnyben a zöld teával szemben a kávét, amely szintén felpörgeti az anyagcserét, frissíti az elmét, és rövid távon energiát kölcsönöz. A mértékletességre vele kapcsolatban azonban még inkább figyelni kell, mint a zöld teánál.

Ezt olvastad már?

Életmód

Közösségi oldalak és ami mögöttük van

Sokat hangoztatott mondás, hogy aki nincs regisztrálva legalább egy közösségi oldalra, az nem is létezik igazán. Ez főleg azok szájából hangzik el, akik aktív használói ezeknek az oldalaknak, de nem

Életmód

Viszlát, téli depresszió

A téllel járó hideg, komor időjárás csak még rosszabbá teszi a kedvünket, és bizony egyszer csak azt vesszük észre magunkon, hogy súlyos depresszió szállt meg minket. Ez nem egy olyan

Életmód

A stressz és a feszültségoldó technikák

Mi a stressz? A stressz olyan feszült idegállapot, mely hatványozottan kihasználja a test energiáit, kizsigerelve a szervezet erőforrásait. Versenyhelyzetekben lehet pozitív töltetű, de az emberek többsége jellemzően a negatív stressznek