Évek óta a legtöbbet vásárolt karácsonyi ajándékok listavezetői között a különböző műszaki cikkek és ruhadarabok szerepelnek. Ezek tűnnek a legpraktikusabbnak, ugyanakkor ezek rejtik a legtöbb veszélyt magukban. A elektronikai kütyük hamar felmondhatják a szolgálatot, a ruháknál pedig előfordulhat, hogy nem a megfelelő méretre esett a választás. De persze másféle ajándékoknál is felmerülhetnek problémák, melyek arra sarkalják az embereket, hogy már a két ünnep között visszavigyék azokat az üzletekbe. Épp ezért jó ha tisztában vagyunk vele, milyen jogok illetnek meg bennünket ilyen esetben.
A jogszabályban foglaltak alapján, csak akkor tudunk biztosan visszaváltani egy árut, ha rendelkezésünkre áll a vásárláskor kapott számla. Ha ajándék vásárlásról van szó, akkor is őrizzük meg a blokkot, így ha a gond adódik vele, felajánlhatjuk, hogy visszacseréljük egy másikra. Azért tegyük meg mi magunk, mert így nem derül fény az értékére.
Ha egy akciós termékre esett a választásunk, és annál jelentkezik valamilyen probléma, ugyancsak a fent említett jogok illetnek meg bennünket. Tehát ne fogadjuk el azt a választ az eladótól, hogy mivel akciósan vásároltuk a terméket, rá nem vonatkoznak a visszavétel szabályai. Illetve abban az esetben mégis, ha vásárláskor tudomásunkra adták, hogy az akció oka valamilyen meghibásodás vagy sérülés, mert ebben az esetben tényleg nincs arra kötelezve az eladó, hogy kicserélje a meghibásodott terméket.
Vannak esetek, amikor a cserére nincs lehetőség, ennek több oka is lehet, elfogyott a termék, vagy egyszerűen az adott üzlet politikája nem ezt a felfogást követi. Az ilyen esetekben legtöbbször felajánlják, hogy inkább visszaadják a pénzt, vagy ugyanilyen értékű, esetleg ráfizetést igénylő termékre váltható a nem megfelelő ajándék. Tudni kell, hogy a magyar jogrendszer nem ismeri el a levásárlás lehetőségét, így ha ez számunkra sem megfelelő megoldás, álljunk ki amellett, hogy mi mégis cserét akarunk.
Manapság nem meglepő, hogy egyre többen az interneten szerzik be az ajándékokat. Nos, ebben az esetben többlet jogok illetik meg a vásárlókat, méghozzá annak az egyszerű indoknak köszönhetően, hogy az internetről vásárolt árucikkeket nem tudjuk a valóságban megnézni. A termék átvételétől vagy a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés megkötésétől számított 14 naptári napon belül élhetünk elállási jogunkkal.
Karácsony tájékán nem kizárt, hogy valamelyik karácsonyi vásár standjánál kötünk ki, és innen választunk ismerőseinknek ajándékot. Mivel ezeket a vásárokat a karácsony kezdetével felszámolják, nem lesz hová visszavinni a meghibásodott vagy nem megfelelő árukat. Gondolkozunk előre, vásárláskor kérdezzük meg, hogy hol működik az üzletük, mi a teendő, ha pl. a vásárolt pulóver nem lesz jó. Természetesen a nyugtát vagy blokkot az ilyen helyszínen történő vásárlás után is tartsuk meg, hogy legyen mire hivatkozni a későbbiekben.
Amire még érdemes odafigyelni, hogy vásárlás után ne csupán a blokkot őrizzük meg, de ha lehetséges a csomagolást is próbáljuk meg hibátlan állapotban meghagyni. Így még hitelesebbek lehetünk, ha arra kerülne sor, hogy az ünnepek után vissza kellene vinnünk az üzletbe. Ha látjuk az eladón, hogy nem akar velünk együtt működni, ne kezdjünk azonnal jogszabályokról magyarázni neki, próbáljuk meg higgadtan, rábeszélés útján meggyőzni. Majd ha ezután sem enged nekünk, jöhetnek a jogi dolgok.