Miről szól a reklám?

Nézőpont

A reklám összetett iparág, melyet kétségtelenül önös érdekek, a vevőszerzésbe vetett, milliókban mérhető hit, vagyis a pénz motivál. Az elmúlt években talán kevésbé, de korábban nagyon felkapott téma volt a reklám és a valóság kapcsolata. Mivel a marketing minden szolgáltatási ágazatra, minden fogyasztói termékre egyaránt kiterjed, többféle reklámtípusról beszélhetünk. Elég csak arra gondolni, hogy a világháló is tele van reklámokkal.

Átlagember topmodell arccal, tökéletes alakkal, elegáns megjelenéssel. A reklámban mindenki boldog, vidám, örül az életnek. Pedig nem erről van szó. Amit látunk, az ugyanis sokszor csak manipuláció. Nem egyszer láttak már napvilágot azok az információk, melyek szerint olyan amatőr színész látta később vissza magát egy újságban vagy a TV-ben, aki nem is hasonlított valódi önmagára. Ma már számtalan program létezik, melyeket kifejezetten annak érdekében fejlesztettek ki, hogy a reklámipar körüli manipuláció keze alá dolgozzanak. Elfedni, megmásítani a valóságot és egy olyan képet mutatni, ami nem az „igazságot” takarja.

Az internet megjelenésével a reklámoknak még nagyobb felületük adódott arra, hogy a köztudatba kerüljenek. Kérdés, hogy a reklámipart mennyire szükséges cenzúrázni. A 18 éven aluliak számára nem ajánlott képek, szövegek vajon a fiatalokhoz könnyebben eljutnak a reklámok által? A legtöbb iskolában már konkrét tantárgy épül a marketing, a reklám, valamint a média köré. Ezeken az órákon gyakran előjön a kérdés, hogy vajon a reklám miről is szól. Mert az rendben van, hogy eladni próbál, de vajon mindezt milyen eszközökkel, hogyan teszi?

A valóság és a manipuláció keveredése sajnos egy aktuális probléma, mely kihat a társadalom, különösképpen a fiatalok életére. Kamasz lányok, akik azt látják, hogy csak az a szép, aki nádszál vékony, netán dohányzik és rendszeresen alkoholt fogyaszt, akkor ők is ezt fogják értéknek és követendő példának tartani. Ha a kamasz fiúk már 12-14 éves koruktól azt látják, hogy az a menő és trendi, ha minél drágább autóval és vagány cuccokban járnak, akkor később bármit megtesznek azért, hogy ők is ilyenek emberekké váljanak. Ha egy folytonos elérési vágy, a valamilyenné válás a cél a fiatal generáció körében, akkor éppen a lényegre nem kerül sor az életükben. Például arra, hogy mivel szeretnének foglalkozni felnőttként. Hogy mi a céljuk az életükben, hogy van-e olyan vágyuk, amiért bármit megtennének.

A fiatal generáció előtt kell, hogy legyen valamilyen követendő minta, ami kiindulópontot jelenthet életükben. Ha a reklámiparból is csak a manipuláció, a gátlástalan valótlanság árad, amikor modellek, statiszták, a szereplők arcának másítják meg és szabják át, az már régen rosszat jelent és ez egy jel arra, hogy változtatni kell. Az elmúlt években a reklámról alkotott vélemények valahogy a háttérbe szorultak, nem tudni miért. Pedig ez egy ugyanolyan megoldatlan, napirenden lévő kérdés, amivel foglalkozni kell, amiről nem szabad elfelejtkezni. Ha te is statisztának jelentkeznél egy reklámba, győződjön meg a saját jogaid érvényességéről és csak ezek után fogadd el a felkérést. Ha így teszel, egészen biztos, hogy a reklámmal kapcsolatban nem ér majd váratlan meglepetés.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email