A Netflix Wednesday című élőszereplős sorozatát Alfred Gough és Miles Millar készítette, és többek között Tim Burton rendezte (ez volt Burton első tévés rendezése). A szolgáltató 2021-ben rendelte meg a „coming-of-age” (felnövéstörténet) stílusú, összesen nyolc epizódból álló szériát, amelyben a fiatal Wednesday Addams kerül a középpontba. A sorozat a klasszikus Addams Family rajzfilmhez és filmekhez csatlakozik: főhőse Morticia és Gomez macskakölyök-szerű, morbid tinédzserlánya, akit az ismert Jenna Ortega játszik. Morticia Addams szerepében Catherine Zeta-Jones, Gomez Addamsében pedig Luis Guzmán tűnik fel. Bár a sorozat elsősorban új karakterekre és rejtélyekre koncentrál, a legendás Addams Family-közösség hagyományait is megtartja.
Tartalom
A Netflix a sorozatot így jellemezte: Wednesday „megpróbálja kiismerni fejlődő pszichikus képességét, meghiúsítani a környékbeli rémisztő sorozatgyilkosságot, és megfejteni szülei 25 évvel ezelőtti rejtélyét – miközben beilleszkedik az új, igencsak kusza kapcsolati hálóba a furcsa és sokszínű diáktársak között”. Eszerint a Wednesday vegyíti a misztikus krimit és az önismereti tinidrámát: a főhős túlvilági álmokat, pszichikai víziókat lát, miközben egy „Hogwarts-szerű” különleges iskolában próbál gimisnek lenni. A forgatókönyvet eredetileg is kisiskolásoknak szánták, de a készítők tinédzser-horror-krimiként fejlesztették ki, sok fekete humorral és kortárs popkulturális utalással.
Burton így nyilatkozott a sorozat vizuális világáról: szerinte a Wednesday „gótikus, titokzatos hangulata” hűen idézi az eredeti Addams-család atmoszféráját, ugyanakkor fontosnak tartotta, hogy saját vizuális stílust is kapjon a sorozat. Ezért a készítők nem a korábbi filmek vagy rajzfilmek látványvilágát másolták, hanem visszanyúltak Charles Addams eredeti rajzaihoz, és ezekből merítettek ihletet. A forgatókönyvírók szorosan együttműködtek Burtonnel, és gyakorlatilag az alapoktól építették újra a történetet. A Netflix Tudum oldalán a showrunnerek úgy fogalmaztak: „az volt a célunk, hogy új arcokat is bevonjunk a régi kedvencek mellé – olyanokat, akiket szívesen látnánk a Nevermore falai között”.
A sorozat operatőre David Lanzenberg volt, a jelmeztervező pedig az Oscar-díjas Colleen Atwood, aki korábban Burton számos filmjében dolgozott (például Batman, Az Álmosvölgy legendája). Atwood elmondta, hogy Wednesday ruhatára egyfajta „turbulens mix” Morticia és Gomez jellegzetes stílusjegyeiből – egyszerre próbál beilleszkedni és mégis kitűnni a megjelenésével. Így a karakter védjegye a fekete-fehér ruhakollekció, a két hosszú copf, a minimalista smink és kiegészítők, amivel a sorozat otthoni kampányában az épületen túl is azonosítani lehet a főhőst.
A Wednesday első évada 2022. november 23-án került fel a Netflixre, és felülmúlta a várakozásokat: 91 nap alatt összesen 252 millió megtekintést ért el világszerte, így a cég angol nyelvű sorozatai közül a legnézettebbé vált. Csak összehasonlításképp, a második helyezett minisorozat, a Kamaszok (Adolescence) 142 millióval követi. A sorozat 20 héten át szerepelt a globális Top 10-es listán, összesen 93 országban volt a legnézettebb.
Sikere miatt a Netflix már 2023 januárjában berendelte a második évadot, és 2025 márciusában bejelentették a harmadikat is. A kritikusok általában kedvezően fogadták a sorozatot: a Guardian szerint a Wednesday egy „gonosz humorú, bájos” reboot, amelyben Jenna Ortega karizmája „simán vetekszik Christina Ricci alakításával”. Ortega alakítását különösen dicsérték, mondván, hogy a fiatal színésznő végig magához láncolja a néző figyelmét a sorozat hosszú játékideje alatt.
1. évad – történések, karakterek és hangulat
Cselekmény
Az első évad nyitórészében a még kamaszkorú Wednesday Addams Új-Mexikóban él különc családjával. Az epizód egy botrányos jelenettel indul: Wednesday bosszúból piranhákat enged az iskolai medencébe, miután bátyját bántalmazzák – az akció végül az egyik fiú sérüléséhez vezet. Az ügyből rendőrségi vizsgálat lesz, a lányt pedig közösségi munkára kötelezik. Mivel a városi hatóságok nem nézik jó szemmel az Addams család morbid viselkedését és tréfáit, Morticia úgy dönt, ideje új iskolát keresni Wednesday számára. Így kerül a lány a távoli Nevermore Akadémiára – abba az intézménybe, ahol annak idején Morticia is tanult. Az iskola különleges diákokat fogad: vámpírokat, vérfarkasokat, gorgonokat, sziréneket és más természetfeletti képességekkel rendelkező fiatalokat képeznek itt.
A Nevermore különleges, misztikus hangulata már az első pillanattól érezhető. Az intézményt Larissa Weems (Gwendoline Christie) igazgatónő vezeti, aki egykor Morticia évfolyamtársa volt – és aki szemmel láthatóan még mindig féltékeny rá. Wednesday szobatársa a színes, energikus, ugyanakkor látványosan más stílusú Enid Sinclair (Emma Myers) lesz. Enid egy kedves, kissé szertelen lány, aki titokban vérfarkas – ő vezeti be Wednesday-t az iskola sajátos világába. A Guardian cikke szerint Enid amolyan kapudrog-szerű túrát tart neki: bemutatja az iskola négy fő csoportját – az „Agyarak”, a „Bundások”, a „Kövek” és a „Halak” klánjait. Ez utóbbi csoportot a karizmatikus, ám ellenszenves Bianca Barclay (Joy Sunday) vezeti, aki egy befolyásos sziréncsalád sarja. A diákok között hamar feltűnnek olyan alakok is, akik a későbbi rejtélyek kulcsszereplőivé válnak.
Miközben Wednesday próbál beilleszkedni, a környéken rejtélyes, brutális gyilkosságok sora veszi kezdetét. A hatóságok tanácstalanok – az áldozatok testén olyan sebek láthatók, mintha valami vadállat támadt volna rájuk. Eközben Wednesday-nek különös víziói vannak: látomások, amelyek mintha a jövőbe engednének bepillantást, de a család múltjával is kapcsolatban állnak. A Netflix hivatalos leírása szerint Wednesday „megpróbálja kiismerni fejlődő pszichikus képességét, meghiúsítani a környéket terrorizáló sorozatgyilkosságot, és megoldani szülei 25 évvel ezelőtti rejtélyét” ü mindezt úgy, hogy közben új barátságokat és ellenségeket is szerez az egyre sötétebbé váló iskolai hétköznapokban.
Karakterek
A sorozat fő karakterei mind új arcok, de felidézik a klasszikus Addams-hangulatot. Wednesday Addams jó képességű megfigyelő, morbid humora és elutasító modora ellenére ő a történések „központi nyomozója”. Együtt lakik Enid Sinclair-al, aki mint haver és szomszéd vérfarkas karaktere segíti (és néha zavarba ejti) Wednesday-t. Wednesday másik közeli ismerőse Xavier Thorpe (Percy Hynes White), egy zárkózott művész, aki képein keresztül képes életet lehelni alkotásaiba – és akivel kapcsolatba keveredik a félelmetes sziréncsalád lánya, Bianca. Xavier barátja Ajax Petropolus (Georgie Farmer) – egy nyurga gorgon fiú – és a helyi sheriff (Jamie McShane) fia, Tyler (Hunter Doohan), aki komoly problémákkal küzd a farkasember-létével. A titokzatos külsejű Marilyn Thornhill tanárnőt (Christina Ricci) hamar gyanúsnak találja Wednesday, mert egyre kevésbé illeszkedik a többiek közé.
Számtalan mellékszereplő egészíti ki a hallgatók palettáját: feltűnik például Miss Kinbott biológiatanárnő (Riki Lindhome), a szomszédban lakó Sheriff Galpin (Jamie McShane) és barátnője, a helyi könyvtáros, valamint Goodie Addams előd szellemalakja, akit Wednesday látomásaiban hallucinál. Emellett a hallgatók között számos klántag (vámpírok, farkasok, gorgonok, szirének) és különleges lény (például levágott fejű kikötőmester-démon) is részt vállal a rejtélyekből.
Látványvilág
A sorozat díszleteit és a helyszíneket Burton és a tervezőcsapat kifejezetten a „kontrasztok és ellentétek” elve mentén építette fel. A Nevermore exteriőrjét a romániai Bușteni városában található Cantacuzino-kastély ihlette, amelyet a filmesek élő helyszínként több mint egy hónapon át átalakítottak és kiegészítettek – mindenféle CGI nélkül, valós épületekből állították össze a varázslatos iskolát. A stúdióban és a környéken összesen mintegy 100 belső díszletet építettek, amelyeken Burtonnal egyeztetve folyamatosan dolgoztak. Az egyik leghíresebb példa erre a lányok szobájának ólomüveg-ablaka: Mark Scruton látványtervező elárulta, hogy az ablak egyik fele vidám színeket, a másik fele komor, szürke-feketét tartalmaz – szimbolizálva a sorozat fő motívumát, az ellentétek harcát.
Az egész iskolát ezzel a „gótikus” látványvilággal dolgozták ki: a helyszínek ötvözik a korszakokból származó bútorokat és futurisztikus elemeket (például modern automatákat is elhelyeztek a folyosókon), hogy a soha nem létező iskolát mégis valóságosnak érzékeljük. Az éjszakai jelenetekhez nagy hangsúlyt fektettek a praktikus világításra; Tim Burton óhatatlanul jelenlévő humorát nem humoros zene kíséri, hanem szándékosan komor, drámai aláfestés (például egy holttest körüli jelenetben egy lila napfogyatkozás-ihlette vörös fényt használ).
Zenei világ
A Wednesday-hez a legendás filmzeneszerző, Danny Elfman írta a főcímdalt, amelyben a 1964-es Addams Family tévésorozat négy híres zongoraszignál-felütésére épített: Elfman ezeket ipari elektrobeat-ekkel és hip-hopos dobloopokkal fűszerezte, majd a klasszikus Elfman-stílusú főtémát egy csellóval, thereminnel és női kórussal egészítette ki. Elfman így akarta megtartani a régi Addams-érzést, és „súlyt és komolyságot” adni a sorozat főcímének, hogy illeszkedjen Ortega sötét, tinédzserkarakteréhez. A score tehát egyszerre idézi a retró hangzást és a modern sötét tónusokat.
A sorozatban felcsendülnek pop-rock feldolgozások is: emlékezetes a The Cramps „Goo Goo Muck” című száma, amelyre Wednesday az iskolai táncmulatságon káprázatosan ropja – a jelenet annyira népszerűvé vált, hogy a szám megjelenését követően napi 134 ezres streamet produkált a Spotify-on. Hasonlóan népszerűvé váltak a zene által inspirált TikTok-táncok: a közösségi médiában rajongók próbálják utánozni Ortega híres mozdulatait. Ezek mellett a sorozat használja például a The Rolling Stones „Paint It Black” és a Metallica „Nothing Else Matters” című dalainak csellóváltozatait, valamint Dua Lipa „Physical” című slágerét – mindet a karakterek sötét hangulatahoz igazítva.
Fogadtatás és érdekességek
Az első évad kritikus fogadtatása nagyjából pozitív volt. Lucy Mangan a The Guardian-ben így foglalta össze: „Egy ragyogóan gótikus, bűbájos új fantáziavilágba repíti a nézőt ez a Netflix-sorozat… a lead pedig nagyobb rutinnal állja a versenyt Christina Ricci kultikus alakításával”. Ortega alakítását kiemelten méltatták a kommentárok: a kritikák szerint tiszta sárm és kemény arcél keveredik benne, és hihetően viszi vállán a teljes sorozatot.
A nézők és a közösségi média is imádta a sorozatot: a Wednesday-szereplők stílusát azonnal átölelték a divatbloggerek, Jenna Ortega gyakori vendéggé vált színekkel megbolondított feketés ruháival, a rajongók pedig újra fókuszba állították a gótikus metal- és punk bandákat. A Netflix hivatalos polcán is megjelentek a Wednesday tematikájú jelmezek és ajándéktárgyak, hiszen a karakter stílusa az első évad során halloweenes kosztümikonná nőtte ki magát.
Kulisszatitok, hogy a Thing levágott keze „személyesen” a forgatáson is jelen volt: Tim Burton ragaszkodott hozzá, hogy ne csak CGI legyen, ezért felbéreltek egy bűvészt, akinek ügyes kezei mozgatták a modellt, majd a testét utómunkával távolították el a képből. Hasonló precizitással készült a szellemalakú Goodie Addams is, aki régi karácsonyi fényképeken, és a főcímet kísérő animációkban bukkan fel. A Nevermore több helyszíne is zömében Romániában épült fel a valóságban: az iskolát körülvevő erdőket és falvakat sűrű erdei forgatáson rögzítették a bukaresti közelben, a számkivetett/elszigetelt látványvilágot pedig élőben vették fel.
2. évad – új rejtélyek és új szereplők
Új év, új fordulatok
A második évad ott veszi fel a fonalat, ahol az első abbamaradt: Wednesday mostanra híres-nevezetes figura lett iskolatársai szemében. A Guardian kritikusa szerint a visszatérés „vadságában tökéletes”, még nagyobb költségvetéssel, látványosabban és még több poénnal operáló folytatást hozott. Az első epizód a korábbi évad végjátékára reflektál: nyilvánvaló, hogy a megelevenített 17. századi „démon zarándok” Joseph Crackstone-t és manipulálóit az előző évad végén legyőzték (a főellenséget elpusztították, a tanárnőt és a szörnyet pedig elfogták).
Épp ezért a második évad új gonoszt mutat be: a „Kansas City Scalpert”, egy babagyűjtő profi kutyakozmetikust, akit Haley Joel Osment kelt életre – a nyitány így egy őrült mészárlással indít, csak hogy rögtön feledésbe merüljön. Utána a történet átáll a rejtélyekre: titokzatos üzeneteket kap Wednesday, melyek egy „végre csinálj valamit” felirattal (DO SOMETHING) parancsolják cselekvésre. A helyi magándetektív pedig ugyanúgy a magasba röppen, mint egy karácsonyi szellemmesében.
A második évad két fontos történetszálat bont ki párhuzamosan. Az egyik középpontjában egy rejtélyes személy áll, aki rendszeresen fenyegető üzeneteket hagy Wednesday számára – nagybetűs, figyelemfelkeltő feliratokat ír, amelyek cselekvésre sürgetik őt. Bár kiléte ismeretlen, világossá válik, hogy szándékai sötétek, és közvetlen veszélyt jelent Wednesday-re nézve. A kérdés csak az: ki ő, és mit akar tőle valójában?
A másik szál Wednesday megváltozott iskolai helyzetére fókuszál. Miután az előző évad végén kulcsszerepet játszott a Nevermore megmentésében, most már hősként tekintenek rá – sokan rajonganak érte, mások viszont irigységgel és gyanakvással figyelik. Ez az újfajta figyelem veszélyes helyzeteket is szül, különösen, amikor a rivaldafénybe egy másik, titokzatos, egyre fenyegetőbb alak is belép, aki mintha túl is szárnyalná Wednesday hírnevét.
Az évad egyik kiemelt eseménye az iskolai bál, amely látványos díszletekkel és nagy elvárásokkal épül fel – ám végül tragédiába fordul. A mulatságot ugyanis egy brutális támadás zárja le, amelyet egy különösen hátborzongató, sebhelyes gyilkos követ el – külseje és módszerei kísértetiesen emlékeztetnek a horrorfilmek klasszikus antagonistájára, Freddy Kruegerre.
A második évad első néhány epizódja könnyedebb hangvételben indul, némi sötét humorral és horrorisztikus vizuális megoldásokkal fűszerezve. A légkör hol melankolikus, hol groteszkül ironikus – néhol Morticia füstös, dekadens világát idézi. Ám ahogy haladunk előre, a történet egyre komorabbá és feszültebbé válik: a középpontban újra a rejtélyek, titkok és veszélyes leleplezések állnak.
Új karakterek és vendégszereplők
A második évad nemcsak a történetet, de a szereplőgárdát is jelentősen kibővíti. A jól ismert figurák – Wednesday, Enid, Bianca, Xavier és a többiek – mellett több új karakter tűnik fel, köztük az Addams család eddig háttérben maradt tagjai és világhírű vendégszereplők is. A készítők célja egyrészt az volt, hogy mélyítsék Wednesday családi kapcsolatait (Morticia és Pugsley is nagyobb szerepet kaptak), másrészt hogy új különcökkel színesítsék a Nevermore közösségét, és meglepjék a nézőket néhány ikonikus cameo-val. Íme a főbb új szereplők és az alkotói szándék mögöttük:
Joanna Lumley mint Hester Frump (Grandmama) – Wednesday nagymamája most először bukkan fel a sorozatban. A karakter egy számító, ám szerethető boszorkányos matróna, aki meglepő módon nagyon jól kijön Wednesday-jel. Lumley, a brit film és televízió legendás komikája tökéletes választás volt a különc nagymama szerepére. Az alkotók szerint Lumley „másvilági kisugárzása” remekül illeszkedik az Addams-univerzumba, ráadásul a színésznő maga is imádta az ír forgatás gótikus hangulatát. Grandmama figurája egyszerre hoz új családi dinamikát – Morticiával és Wednesdayjel három generáció női Addams egyszerre jelenik meg a vásznon – és humorforrást a morbid tanácsaival.
Steve Buscemi mint Barry Dort igazgató – Gwendoline Christie karaktere, Weems igazgatónő tragikus sorsa után a Nevermore élére egy teljesen más stílusú vezetőt hoztak be a 2. évadban. A Buscemi által alakított Dort igazgató egy excentrikus, különc figura, akinek mókás és hátborzongató vonásai egyaránt vannak. A készítők Buscemi egyedi fizimiskáját és furcsa karizmáját kihasználva egy olyan igazgatót teremtettek, aki egyszerre próbál tekintélyt parancsolni és alkalmazkodni a Nevermore szürreális lakóihoz.
Buscemi, aki számos Tim Burtonhöz közelálló dark komédiában bizonyított már, remekül hozza a kissé bogaras, de jószívű mentor figuráját. Dort igazgató karaktere lehetővé tette, hogy a sorozat friss interakciókat mutasson Wednesday és az iskola vezetése között – az írók szerint az ő figurája „az iskolai bürokrácia és a természetfeletti káosz ütköztetése”, ami sok humoros helyzetet eredményez.
Billie Piper mint Isadora Capri – Az ő karaktere, Capri professzor, egy extravagáns stílusú, fiatal tanárnő, aki modern zenét hoz a puritán falak közé. A casting érdekessége, hogy Piper maga is popénekesként vált ismertté a ’90-es években, így valódi zenei tapasztalatot visz a szerepbe. A készítők szerették volna, ha a sorozat zenés elemei (mint Wednesday csellójátéka vagy a bálok) még hitelesebbek – Piper jelenléte ezt erősíti. Capri professzor figurája a történetben is fontos: Morticia őt kéri fel, hogy vezesse a Nevermore új filantrópiai zenei programját, ami Morticia számára ürügy, hogy a lányához közelebb lehessen. Piper játékával egyszerre hoz vagányságot és melegséget a szerepbe, mentoráló kapcsolatot kialakítva Wednesday-vel a közös zenei érdeklődésen keresztül.
Noah Taylor mint Bruno – A Nevermore diákjai közé is kerül új arc: Bruno egy titokzatos új tanuló, akiről eleinte keveset tudunk. Noah Taylor tapasztalt karakterszínész (ismert többek közt a Trónok harcából), és Bruno szerepében eleinte egy gyanús, különc fiút alakít, aki mintha többet tudna a háttérben zajló rejtélyekről. Alakja később fontos szerepet kap egy mellékszálban, de a spoilerek elkerülése végett legyen elég annyi: Bruno karaktere bővíti a diákfrakciók palettáját, és rajta keresztül újabb titkok tárulnak fel a Nevermore múltjából. A készítők Taylort azért kérték fel, mert „rendkívüli rejtély és veszélyérzet lengi körül” – ami tökéletes egy olyan figurához, akiről nem tudjuk elsőre, barát-e vagy ellenség.
Evie Templeton mint Agnes O’Dea – Agnes egy elsőéves Nevermore diák, aki rajong Wednesday-ért és mindenáron a barátságába szeretne férkőzni. A karakter egy lelkes, de kissé esetlen lány, akinek fangirl-viselkedése eleinte bosszantja Wednesday-t. Evie Templeton fiatal színésznő számára nagy lehetőség volt ez a szerep – a showrunnerek egy valóban tinédzser korú új tehetséget akartak, hogy hitelesen ábrázolják Wednesday és egy átlagos gimis lány ütközését. Agnes figurája végül kulcsszerepet játszik abban, hogy Wednesday megtanulja értékelni a barátságot. Templeton energikus játéka üde színfolt, és az alkotók szerint „Agnes naiv lelkesedése remek ellenpont Wednesday cinizmusával szemben”, ami sok humoros pillanatot szült.
Owen Painter mint Slurp – Slurp, a már említett zombi fiú, szintén új szereplő, méghozzá a történet komikus, eleven kelléke. Ő Pugsley szokatlan barátja, aki szó szerint a sírból kerül elő. A készítők egy ártatlanul groteszk figurát akartak, akit egyszerre lehet borzongva szeretni. Slurp karakteréhez rengeteg kreatív energiát fektettek a maszk- és effektmesterek: órákat kellett töltenie a sminkszékben, hogy elnyerje a félig szétesett, hiányzó orrú, beesett fejű zombi kinézetet.
A forgatáson a színésznek nehéz mozgású testprotézisben kellett játszania, amit CGI-vel egészítettek ki – például amikor Slurp kinyújtja természetellenesen hosszú nyelvét, vagy lecsatolja a fejét egy poén kedvéért. Slurp a 2. évad „kedvenc szörnye” lett, a nézők imádták a morbid poénjait, és kiválóan illeszkedett az Addams-család bizarr menazsériájába. Burton számára külön öröm volt egy ilyen klasszikus horrorfigura megjelenítése, ő maga segített a design megrajzolásában is.
Christopher Lloyd mint Orloff professzor – Az évad egyik nagy meglepetése a visszatérő Addams család legenda, Christopher Lloyd szerepeltetése. Lloyd az 1990-es évek kultikus Addams Family filmjeiben Fester bácsit alakította, most a sorozatban egy másik szerepben tűnik fel, de a készítők nyilvánvalóan ezzel is tisztelegnek előtte. Orloff professzor a Nevermore legrégebben szolgáló tanára – egy élő történelemkönyv, szó szerint „fejben tartja” az iskola összes titkát… sőt, valójában csak egy fejként létezik. Orloff ugyanis egy több száz éve halott oktató, akinek a konzervált feje a mai napig kommunikál és órákat tart a diákoknak (a groteszk humor jegyében).
E sajátos karakter megvalósítása igazi technikai kihívás volt: Lloyd jeleneteiben komplex VFX-megoldások keverednek animatronikus trükkökkel, hogy a beszélő fejet élethűvé tegyék – az alkotók elmondása szerint „Orloff professzor figurája igényelte a legtöbb kísérletezést és utómunkát az egész évadban”. Lloyd játéka azonban minden fáradságot megért: a veterán színész ugyan csak pár jelenet erejéig szerepel, de mimikájával és jellegzetes hanghordozásával ellopja a show-t. A nézőknek külön csemege felismerni benne egykori Fester bácsit – az alkotók szándéka szerint Orloff egyfajta kikacsintás a régi rajongók felé, miközben a történetben is fontos információkat árul el Wednesday-ék családi múltjáról.
Thandiwe Newton mint Dr. Rachael Fairburn – A Westworld Emmy-díjas sztárja egy kisebb, de annál jelentősebb vendégszerepben bukkan fel: ő alakítja a Willow Hill pszichiátriai intézetének új főorvosát. Fairburn doktornő felügyeli a 2. évadban is fontos szerepet játszó Tyler kezelését. Newton megjelenése rövid, de karizmatikus – a készítők szerint „Thandiwe elegáns tekintélye kellett ahhoz, hogy elhiggyük, ilyen figurák felügyelik a természetfeletti bűnözőket”. Newton jött, és profi módon hozta a rideg, de empatikus pszichiáter figurát, sőt a stáb elárulta, hogy nagy Addams Family rajongóként örömmel vállalta a cameo-t. Mellette feltűnik Heather Matarazzo (a Neveletlen hercegnő sztárja) is Judi, Dr. Fairburn asszisztense szerepében – egy apró, humoros mellékszerep, amelyben Matarazzo lubickolt, és néhány jelenetre összekülönbözhet Wednesday-jel az intézet falai közt.
Lady Gaga mint Rosaline Rotwood – Lady Gaga a legnagyobb név az új vendégszereplők között. Gaga Rosaline Rotwood alakjában tűnik fel a 6. epizódban, egy egykori jóstehetségű tanárnő szellemeként. A karaktert kifejezetten neki írták a showrunnerek, miután Gaga jelezte, hogy rajong a sorozatért. Bár keveset szerepel, jelenléte kulcsfontosságú: Rotwood idézi elő azt a bizonyos testcserés bonyodalmat, és az ő közreműködésével indul el a „Dead Dance” kísértettánc jelenet is.
Az alkotók elmondták, hogy Gaga eredetileg nagyobb szerepet is kaphatott volna, de sűrű időbeosztása miatt végül egy ilyen rövid, ám látványos cameóban egyeztek meg. Gaga profi hozzáállását dicsérték: a forgatáson maximálisan jelen volt, sőt új dalával is hozzájárult a sorozathoz, ami ritka és különleges alkalom egy ekkora sztártól. A rajongók érthetően felbolydultak a szereplése hírére – bár volt, aki többet várt belőle, a többség szerint Gaga jelenete „rövid, de tökéletes”, és remekül beleillett a Wednesday világába, mintha csak egy lenne a tanárok közül.
Haley Joel Osment mint „Kansas City Scalper” – A horrorrajongók számára egy újabb ismerős arc villan fel az évad nyitójelenetében. Osment – aki gyermekszínészként a Hatodik érzék “I see dead people” mondatával írta be magát a filmtörténelembe – itt egy gonosztevőt alakít, méghozzá a hírhedt „Kansas City Skalper” sorozatgyilkost. Ez a karakter a 2. évad elején bukkan fel egy akciódús jelenetben, ahol Wednesday megakadályozza a rémtettet.
A cameo egyszerre tiszteleg Osment horror öröksége előtt, és egy kis önreflexív humort is csempész a sorozatba (hiszen Osment figurája egy játékbabát cipel magával utalva a színész gyereksztár múltjára). A készítők szerint „jó móka volt Haley-t egy beteges gyilkos szerepében láttatni pár percig, mielőtt Wednesday lefüleli – ezzel jeleztük, hogy a második évad sötétebb és veszélyesebb vizekre evez”. Osment cameója afféle horror easter egg a műfaj kedvelőinek, amely bemutatja, hogy Wednesday immár gyakorlott szörnyvadász lett.
A második évad bővülő szereplőgárdája tehát új színt és mélységet adott a sorozatnak. A készítők tudatosan válogattak össze veterán ikonokat és popkulturális meglepetéseket, hogy a Wednesday világa még gazdagabbá és izgalmasabbá váljon. A kulisszák mögötti történetekből látható, mekkora gondot fordítottak arra, hogy minden új belépőnek meglegyen a maga indoka: legyen az a cselekmény előre lendítése, a rajongók kiszolgálása egy-egy kikacsintással, vagy épp az Addams mítosz további építése. „Az Addams Family mitológiája valójában nincs kőbe vésve” – mondta Gough. „Ez adott nekünk széles vásznat, hogy szabadon bővítsük a kánont a 2. évadban”. Ennek szellemében a sorozat alkotói bátran nyúltak új ötletekhez és karakterekhez, miközben hűek maradtak ahhoz a morbid, mégis szívvel teli hangvételhez, ami a Wednesday-t világsikerré tette.
Új stábtagok és megújuló látványvilág
A 2. évad forgatásán Tim Burton továbbra is aktív kreatív szerepet vállalt – executive producerként felügyelte a munkát, és a nyolc epizódból ismét több részt személyesen rendezett. Az évad első, negyedik, hetedik és nyolcadik epizódját Burton dirigálta, míg a köztes részekre új rendezőket hívtak: a spanyol Paco Cabezas (2-3. epizód) és az amerikai Angela Robinson (5-6. epizód) csatlakozott a stábhoz. Az alkotók ezzel friss szemléletet hoztak be, miközben Burton egyedi gótikus stílusát továbbra is egységesen érvényesítették az egész évadon. „Az első évad amolyan alapozás volt, ahol sok mindent megmutattunk a világból, de rengeteg felfedeznivaló maradt” – mondta Gough, utalva rá, hogy a folytatásban minden téren magasabb fokozatra kapcsoltak. „Szélesebb vásznunk és több játékunk volt – a Nevermore világa igazán kitágult” – tette hozzá Millar.
Ezzel párhuzamosan a produkció a romániai helyszínek után egy teljesen új közegbe, a borongós hangulatú Írországba helyeződött át, amit a készítőcsapat óriási lelkesedéssel és kreativitással használt ki. „Elképesztő ez a világ, amit megteremtettek” – áradozott Catherine Zeta-Jones, aki Morticia szerepében a 2. évadban jóval több időt tölt a Nevermore-ban. „Ez nem megy egyik napról a másikra – haj, smink, jelmezek, díszletek, hang, operatőrök, és az új színészek is... csak sorolom. Egy egész saját világunk volt az ír stúdióban, éjjel-nappal ott éltünk. Bárcsak mindenki bejöhetne és láthatná, érezhetné – egyszerűen varázslatos”. A hatalmasra duzzadt produkcióban azonban Wednesday karaktere továbbra is megmaradt középpontban: „Bármi is lett nagyobb ebben az évadban, a szíve mélyén minden ugyanaz maradt” – hangsúlyozta Burton, utalva rá, hogy hiába nőttek a díszletek és a tétek, a sorozat lelkét a szereplők és kapcsolataik adják.
Az új évad számos kulisszák mögötti változást is hozott a kreatív csapatban. A látványvilágért felelős Mark Scruton díszlettervező visszatért, és Burtonnal karöltve még tovább finomította a részleteket. Scruton célja az volt, hogy apró utalásokkal és tiszteletekkel töltse meg a Nevermore világát: „A díszletekben mindenütt finom kikacsintásokat rejtettünk el – nemcsak Tim korábbi munkái előtt tisztelegve, hanem azok előtt is, amik őt inspirálják” – mesélte. Példaként említette a zene terem orgonáját: ha közelről megnézzük, a tetején trónoló gargoyle figurák formaterve Ray Harryhausen stop-motion klasszikusai előtt tiszteleg, ezzel is gazdagítva a burtoni gótikus hangulatot.
A készítők valóban minden apróságra ügyeltek: még a sorozatban látható számtalan kandalló kialakítása is tudatos koncepció volt. „Már az első évadban magasra tettük a lécet a kandallókkal” – mondta Scruton. A 2. évadban többek közt Morticia új házikójában egy fára emlékeztető kandallót láthatunk, a Caliban Hallban egy Shakespeare inspirálta tűzhelyet, míg Principal Dort (az új igazgató) irodájában a Weems igazgatónő örökségét viszi tovább ugyanaz a monumentális kandalló.
A vizuális effektek terén is szintet léptek: míg az első évad is bővelkedett digitális trükkökben, ezúttal több mint 3500 VFX-jelenet került a sorozatba, jócskán megnövelve az utómunka kihívásait. A finálé látványos szörnycsatáit például egészen az utolsó pillanatig polírozták a trükkmesterek. Miles Millar megjegyezte, hogy ekkora volumen mellett is igyekeztek a minőséget előtérben tartani: „Nehéz ilyen ütemben dolgozni, de a cél mindig az, hogy a lehető legjobb show-t készítsük el” – mondta, utalva rá, hogy a rajongók hosszú várakozását csak kifogástalan munkával lehet kompenzálni.
A jelmezfronton is történt változás: a legendás Colleen Atwood jelmeztervező (négy Oscar-díj tulajdonosa) mellé a 2. évadra csatlakozott Mark Sutherland társtervező is. Ketten együtt dolgozták ki a karakterek frissített ruhatárát, amelynek mottója az volt, hogy mindenki stílusát élesítsék és sötétítsék, de anélkül, hogy elveszne az adott figura lényege. Wednesday esetében például ragaszkodtak a fekete-szürke világhoz – „nem az a lány, aki sokat ad a divatra vagy tudatosan öltözködik” – magyarázta Atwood, így drasztikus váltásokra nem került sor.
Apró finomságokkal azonban jelezték a változás szelét: Wednesday az évad nagy részében egy új, ’60-as éveket idéző, rövidre szabott detektívkabátot visel. Emellett a nagy báljelenetében Wednesday egy egészen szokatlan, díszesebb öltözéket is visel – ám a tervezők ügyeltek rá, hogy ez a couture ruha is hű maradjon a karakterhez. „Látszik rajta, hogy cseppet sincs elragadtatva attól, hogy buliznia kell” – jegyezte meg Atwood tréfásan.
Wednesday szobatársa, Enid stílusa ezzel szemben látványos fejlődésen ment át a 2. évadra. Miután a történet szerint Enid önbizalomra tett szert és internetes sztár lett, ruhatára még színesebb és merészebb. „Enid szettjeinek szín- és energiapalettáját a japán utcai divat inspirálta” – árulta el Atwood, hozzátéve, hogy rengeteg különleges darabot gyűjtöttek be New York-i vintage üzletekből, hogy egy kis brooklyni vagányságot vegyítsenek Enid kislányos cukiságába.
Sutherland szerint Enid gyakorlatilag „a saját uniformisának egyedi, személyre szabott változatát” hordja az új évadban, jelezve ezzel átalakulását. Wednesday édesanyja, Morticia szintén kapott egy apró frissítést ikonikus ruháján: amikor a második évadban a Nevermore-ba érkezik, az addig teljesen fekete, testhezálló ruháján feltűnnek mélyvörös betétek a szoknyán és az ujjakon. „Egy új hősnői külsőt találtunk ki neki – a szoknyába és az ujjakba vörös betoldásokat tettünk” – árulta el Sutherland, utalva rá, hogy Morticia szerepe és szenvedélyessége is hangsúlyosabbá válik ebben az évadban.
A 2. évad egyik legkülönlegesebb kreatív vállalása egy stop-motion animációs betétjelenet volt. Az írók eredetileg hagyományos módon mesélték volna el a Nevermore-hoz kapcsolódó mítoszt (az ún. Koponyafa legendáját) az első epizódban, de végül úgy döntöttek, „hogyan tehetnénk ezt igazán különlegessé, nagyon Tim stílusában?” – idézte fel Miles Millar a folyamatot. Így született meg az ötlet, hogy egy rövid stop-motion filmecskét illesszenek a sorozatba. Tim Burton – aki olyan klasszikusokat rendezett ebben a műfajban, mint a Karácsonyi lidércnyomás vagy a Halott menyasszony – természetesen imádta az ötletet.
A Wednesday csapata előbb papíron megtervezte és kicsiben megmodellezte a jelenetet, majd Burton jóváhagyását kérte. Scruton díszlettervező személyesen repült a miniatűr díszlettel Burtonhoz – a kis makett még saját repülőülést is kapott a gépen, annyira óvták. Az animáció elkészítéséhez a produkció partnernek megnyerte a Mackinnon & Saunders stúdiót, amely Burton számos filmjén dolgozott már. Ian Mackinnon producer szerint Burton rengeteget segített a folyamatban saját kézzel rajzolt vázlatokkal és ötletekkel. A végeredmény egy alig 60 másodperces jelenet lett, ám ennek elkészítése két és fél hónapot vett igénybe – a stop-motion műfaj aprólékossága miatt.
Ráadásul Burton ragaszkodott hozzá, hogy a végeredmény szándékoltan „tökéletlen” legyen: mintha egy 1930-as évekbeli művészdiák készítette volna házilag. „Burton esztétikájának központi eleme, hogy semmi se legyen túl steril vagy kiszámítható” – magyarázta Chris Tichborne animációs rendező, aki korábban a Halott menyasszonyban is együtt dolgozott Burtonnel. A stop-motion részben látható Óramű Szív is szándékoltan összetákolt hatású – talált tárgyakból forrasztották össze -, mintha csak egy diákművész barkácsolta volna, mégis megvan a maga groteszk szépsége. Ez az aprólékos hozzáállás a sorozat minden vizuális elemére jellemző volt.
A készítők a speciális effektusoknál is szerették ötvözni a régi vágású, kézműves megoldásokat a modern technikával. Tim Burtonnek külön szívügye volt például egy Slurp nevű zombi karakter megjelenítése a 2. évadban – ő Pugsley új (mondhatni félig háziállatként kezelt) barátja a történetben. „Tim igazán törődött azzal, hogyan jelenik meg ez a lény. Hagytuk is kibontakozni, mert tudtuk, hogy olyan ötletei lesznek, amiket aztán mi tovább finomíthatunk és tehetünk hihetőbbé” – mondta Tom Turnbull, a VFX-részleg vezetője.
Slurpot végül részben maszkban, részben digitális trükkökkel keltették életre. A fiatal Owen Painter számára, aki a zombit alakítja, napi 3-5 órás smink- és maszkprocedúra vezette fel a forgatást – kezdetben ez a folyamat akár 10 órát is igénybe vett, míg kidolgozták a rutinját. A színésznek teljes testprotézist, egy egész fejet beborító maszkot és részletes jelmezt kellett viselnie minden jelenethez, mielőtt kamera elé állhatott. A látványos végeredmény egy igazi burtoni szörnyfigura: „Slurp koponyája üreges – az egyik oldalán egy nagy lyuk tátong. Az orra helyén is csak egy üres nyílás van. Amikor először kimászik a sírból, elég ramaty állapotban van” – részletezte Turnbull a design kihívásait.
A karakternek ráadásul kiszélesedő állkapcsa és „zsiráfnyelve” is van, amivel agyvelőt csemegézik – mindezt úgy kellett megvalósítani, hogy a smink és a CGI harmonikusan egészítse ki egymást. A stáb büszkesége, hogy az így létrehozott lény tökéletesen beleillik a Wednesday világába: egyszerre morbid, groteszk és mégis játékos, kellően rajzfilmszerű, hogy a fiatalabb közönség is befogadja, ugyanakkor elég félelmetes a horrorrajongók számára is.
Zene, tánc és stílusbeli újítások
A Wednesday első évadának egyik ikonikus pillanata Wednesday kísérteties táncjelenete volt a suli bálján, ami Jenna Ortega egyedi koreográfiájával és a The Cramps “Goo Goo Muck” című számával vált azonnal mémmé. A jelenet a közösségi médiában futótűzként terjedt, különösen miután rajongók Lady Gaga “Bloody Mary” című dalát vágták alá a TikTokon. Gaga maga is felfigyelt a jelenségre, és online posztokban utánozta Wednesday táncát – mondhatni ő is a sorozat rajongójává vált. Ezt látva a showrunnerök fejében hamar megfogant a gondolat: mi lenne, ha Lady Gaga is csatlakozna a Wednesday világához? „Mindig is nagy Gaga-rajongók voltunk, és ha létezik valaki, aki a való életben is igazi outcast (kívülálló) ikonnak számít, hát ő az” – mondta Al Gough.
Persze tudták, hogy a szupersztár elfoglalt, ezért kerestek egy apró, de annál emlékezetesebb szerepet számára. Hosszas egyeztetés után Gaga igent mondott a felkérésre, és a 2. évad második felében feltűnik Rosaline Rotwood szerepében. A karakter egy egykori Nevermore professzor szelleme, akinek jövőbe látó képessége egy különleges jelenethez vezet: Wednesday és barátnője, Enid a Rotwood által kiváltott varázslat során testet cserélnek egy epizód erejéig. Gaga cameo-ja mindössze két perc körüli, de valóban ütős csúcspontja a történetnek. Ráadásul az alkotók már a forgatás alatt hozzáférhettek egy exkluzív Lady Gaga-dalhoz is, amely tökéletesen illett a jelenethez. „Meghallgattuk a dal szövegét, és olyan volt, mintha eleve a show-hoz íródott volna” – mesélte Millar.
Ez a vadonatúj szám, a „The Dead Dance”, végül a 7. epizód báljelenetében csendül fel, egy látványos koreográfiájú táncjelenet kíséretében. Az alkotók tudatosan nem akarták lemásolni az első évados táncot – Jenna Ortega-ra nem erőltettek egy újabb virális szólót -, viszont érezték, hogy a rajongók elvárják a folytatásban is egy emlékezetes táncos pillanatot. Így született meg a „Temetői gála” jelenete, ahol az immár magabiztos Enid és az új karakter, Agnes ad elő egy közös koreográfiát Gaga dalára, meglepve ezzel Wednesday-t.
„Nem akartuk ismételni Jenna táncát, de a zene és a tánc már a sorozat védjegyévé vált, ezt kreatívan ki kellett elégítenünk a 2. évadban is” – fejtette ki Millar. „Ezért találtuk ki a gála ötletét, ahol két addig rivalizáló karakter, Enid és Agnes barátságra lép egy közös táncban. Ez egy gyönyörű pillanat a számukra, és az új Gaga-dal tette fel rá a koronát. A táncjelenet koreográfiáját ezúttal profi táncos állította össze, és a végeredmény ismét instant siker lett: a „Dead Dance” hamar felkerült a Netflix top10-es listájára a bemutató után, a közösségi médiában pedig újabb kihívásként terjedt.
Jenna Ortega maga „szürreális élménynek” nevezte, hogy együtt dolgozhatott Lady Gagával a forgatáson: „El sem hittük, hogy tényleg eljött. Olyan kedves, hihetetlenül tehetséges, és annyira jól illeszkedett ebbe az őrült világba” – mesélte Ortega, hozzátéve, hogy Tim Burtonnel együtt remekül szórakoztak a közös munka során. Gaga jelenete rövid ugyan, de a zenei hozzájárulása révén maradandó nyomot hagyott a Wednesday univerzumában, és a rajongók új kedvenc momentumát szállította.
Zenei fronton egyébként is bővült a paletta a folytatásban. A 2. évad zenéjét továbbra is Danny Elfman és Chris Bacon szerezték, megőrizve a jellegzetes, kísérteties főtémát, de számos új betétdal is felcsendül. Isadora Capri személyében pedig egy extravagáns új zenetanárnő érkezik, aki teret ad a történetben a zenés elemeknek. Piper maga is énekesnőként kezdte pályafutását, így castingja beleillik abba a koncepcióba, hogy valódi zenei tehetséget vigyenek a szerepbe. A sorozatban hallható dalok között a klasszikus rock és alternatív számok mellett Gaga új szerzeménye jelentette a legnagyobb attrakciót – a The Dead Dance a megjelenés hetében rögtön felkúszott a virális toplistákra, bizonyítva hogy a Wednesday zenei hatása továbbra is erős a popkultúrába.
Fogadtatás
A második évad epizódjai 2025. augusztus 6-án (az első négy részt) és szeptember 3-án (az utolsó négyet) jelentek meg. A kritikák többsége hasonlóan lelkes volt, mint az első évad idején. A Guardian szerint a Wednesday változatlanul szórakoztató, sok poénnal és látvánnyal operáló folytatás, amelyben Ortega lenyűgözően nagyszerű formában van. A második évadban debütáló Buscemi és Piper karaktereit is dicsérték: Barry Dort kissé ijesztő figurája izgalmas ellenpont, Billie Piper pedig fergetegesen játszik a pszichopata zenetanárnőt, akit mindenki gyanakodva figyel.
A rajongók között a részeket várva nőtt a spekuláció: több portál nyíltan „házi nyomozókká” vált, akik ontják az elméleteket a szezon hátralévő részeivel kapcsolatban. A nézettségi statisztikákból is látható a siker: az évad 1–4. részének nyitánya rekordnézettséget hozott – a Netflix összesítésében a Wednesday S2-es közönségszáma már a 91 napos időszakban is a top 10-ben landolt. (Megjegyzésképpen: az első évad végül 252 millióval a lista elején tanyázott; a második eddig mintegy 95 milliót ért el.)
Kulisszatitkok és érdekességek
A Wednesday első évadát még Romániában vették fel, ám a 2. évadra a produkció teljes egészében Írországba költözött. A forgatás 2024 májusában kezdődött és hat hónapig zajlott, többek közt Dublin, Wicklow és Offaly megyékben. A helyszínváltás mögött nem csak kreatív okok álltak: Írország új filmszakmai adókedvezménye (Section 481) projekeként akár 125 millió euróig terjedő támogatott költségvetést enged, így kifejezetten vonzó a nagy költségvetésű produkciók számára. Ennek köszönhetően a Wednesday 2. évada Írország történetének legnagyobb volumenű tévés produkciója lett, amelyhez a helyi stúdiókapacitást is bővíteni kellett
A Wicklow-ban található Ashford Studios például 170 000 négyzetlábnyi (kb. 15 800 m²) új műteremmel bővült, hogy befogadhassa a megnövekedett díszletigényű forgatást. A showrunnerek, Alfred Gough és Miles Millar szerint az ír helyszínek nemcsak tágasabb „játszóteret” biztosítottak nekik, de „időtlen szépséget, csodát és epikus látványt” is kölcsönöztek Wednesday világának. Millar kiemelte, hogy Írország atmoszférája tökéletesen illik a sorozat sötét hangulatához: mesebeli erdők, gyönyörű kastélyok, buja zöld táj és borongós égbolt – mindez olyan sajátos „mágikus fényt” ad a képi világnak, amitől a Vermontban játszódó történet is igazi Tim Burton-i látványvilágúvá válik.
Kreatív okokból is indokolt volt a váltás: az első évad gótikus hátteréhez Románia adottságai remekül passzoltak, de a folytatáshoz új vizuális impulzusokat kerestek. Írország történelmi építészete és kísérteties tájai friss díszletként szolgáltak Wednesday sötét univerzumához. „Van valami túlvilági Írországban, ami átitatta a Wednesday hangulatát” – fogalmazott Joanna Lumley színésznő (a 2. évadban Grandmama alakítója) a helyszín varázsáról. A stábtagok is rajongtak az új környezetért: Jenna Ortega első ízben járt Írországban, és elmondása szerint lenyűgözte a helyiek kedvessége és a gyönyörű vidék.
A forgatás szüneteiben igyekezett minél többet felfedezni a szigeten. Ugyanakkor a buja ír táj kihívást is tartogatott a látvány számára: „Az egyetlen igazi kihívásunk a zöld elleni küzdelem volt” – mesélte Ortega nevetve. „Olyan zöld és világos volt ott minden, hogy attól az Addams család tagjai hirtelen túlságosan is elevennek tűntek”. A kamera előtt tehát olykor tompítani kellett a természet színeit, hogy megőrizzék a sorozat jellegzetesen komor tónusait.
Írország változatos helyszínei számos emlékezetes jelenetnek adtak otthont a 2. évadban. A Nevermore akadémia belső tereinek jelentős részét immár az Ashford Studios újonnan felhúzott díszletei közt építették fel, míg külső jelenetekhez több történelmi helyszínt is használtak. Charleville kastélya (Offaly megyében) például a Nevermore egyes jeleneteinek szolgált hátteréül – a 18. századi, gótikus stílusú kastély tökéletesen illett a sorozat sötét esztétikájához. Trinity College modern üzleti kampuszát meglepő módon egy Newarki repülőtér termináljává alakították át egy jelenet erejéig: a biztonsági pultból légitársasági check-in pult lett, és a diákok meg a dolgozók ámulva kerülgették a forgatást az épületben.
Mark Scruton látványtervező szerint szándékosan választották ezt a váratlanul világos, csillogóan modern helyszínt, mert szórakoztató kontrasztot alkot Wednesday karakterével: „Imádom, amikor olyan térbe helyezzük Wednesday-t, ami egyáltalán nem passzol hozzá – márpedig egy fényes, tágas, ultramodern épület volt a lehető legidegenebb közege. Sehol egy sötét zug, ahová elbújhatna” – magyarázta Scruton. A sorozat nyitójelenetében felbukkanó „Kansas City Skalper” házát pedig egy csendes ír faluban, Newcastle-ben vették fel – a stáb még arra is ügyelt, hogy a túl rendezett utcácskát kissé lepukkantabbnak fesse át. „Muszáj volt lerontanunk a házak kinézetét: leharcoltabb festést kaptak a homlokzatok, tönkretettük a kerteket, hogy igazi lepukkant amerikai külvárosnak hasson” – mesélte a helyszínért felelős Maria O’Connor.
A helyi lakók persze örömmel asszisztáltak ehhez, a gyerekek izgatottan figyelték, ahogy Wednesday stábja forgat az utcájukban. Emellett valódi ír temető is bekerült a sorozatba: a dublini Deans Grange Cemetery évszázados sírkövei és öreg fái szolgáltak kísérteties díszletül egyes jeleneteknél, többek közt Grandmama karakterének felbukkanásakor. Végül a Powerscourt Estate festői parkja és vízesése is feltűnik a második évadban – igaz, a készítőknek itt is ügyelniük kellett, hogy a túl buja, zöld háttér ne bontsa meg a Wednesdayre jellemző sötét hangulatot.
Sötét humor, fényes jövő
A Wednesday című Netflix-sorozat fiatalos lendületével és a Tim Burtonre jellemző, melankóliával és fekete humorral átszőtt vizualitásával új színt vitt az Addams család mitológiájába. Az első évad kísérteties atmoszférája sikeresen egyensúlyozott a klasszikus filmek öröksége és a modern horror-krimi elemek között, megteremtve a sorozat sajátos világát. A második évad még nagyobb költségvetéssel és több humorral érkezett, miközben hű maradt a főhős lényegéhez: Wednesday továbbra is hűvös, távolságtartó és kissé antiszociális, de minden mozdulatával magára vonja a figyelmet – a világ egyszerre nevet és borzong vele.
Jenna Ortega alakításában megidéződik Christina Ricci öröksége, ugyanakkor Wednesday már önálló ikonná vált. A sorozat végére világossá válik, hogy nem csupán a hatvanas évek Addams-világát folytatja, hanem annak pimasz és ötletes továbbgondolása lett. A készítők már utaltak rá, hogy a harmadik évadban újabb, még nagyobb szabású nyomozás vár a címszereplőre – vagyis a Netflix boszorkányosan humoros újragondolása még korántsem ért véget.
Források – és a rajongók reményei – szerint egy dolog biztos: Wednesday még sokáig tartogat meglepetéseket az Addams-univerzum híveinek.