A Borderlands 4 a népszerű Borderlands-játéksorozat negyedik része, amelyet a Gearbox Software fejlesztett és a 2K Games adott ki. A sorozat 2009-es indulása óta a játéktípus egyik legismertebb képviselőjévé vált a looter shooter – vagyis a zsákmányra és fejlesztésre épülő FPS – műfajban. A Borderlands 4 a korábbi részek eseményeit követi, és a BL3-at lezáró történetszál után új fejezetet nyit a világban. A fejlesztők ígérete szerint ez a franchise eddigi legnagyobb és legambiciózusabb része, amely a korábbinál gördülékenyebb, nyitott világú környezettel és továbbfejlesztett játékmenettel érkezett.
Műfaj és világ
A Borderlands 4 egy nyílt világú, belső nézetű lövöldözős játék (FPS) és akció-szerepjáték (looter shooter), ami a Borderlands sorozat hagyományos elemeit vegyíti egy ARPG-jellegű loot-rendszerrel. A játék alapkoncepciója szerint különböző képességfákkal rendelkező „Vault Hunter” hősök bőrébe bújunk, akik fegyverek garmadájával és speciális akcióképességekkel törnek a gazdagságra és a dicsőségre. A Borderlands 4 a korábbi játékok stílusát követi, de a fejlesztők szerint egy összeolvadó, betöltőképernyőktől mentes világot sikerült létrehozniuk, ami a játékosok számára szokatlanul nagy szabadságot nyújt. Az eddigi pályahálózatokat és ciklikus küldetésrendszert felváltó új térkép és a komplexebb világelemek célja, hogy a játék valóban folyamatos és szabad felfedezést tegyen lehetővé.
A sorozat univerzumában továbbra is fontos szerepet játszik Pandora, de a fő cselekmény a Kairos bolygón zajlik, amely egy elszigetelt világ az Időőr szigorú uralma alatt. A Borderlands-hangulat ismét keveri a pörgős akciót szatirikus sci-fi humorral, és bár a fejlesztők ígéretet tettek a túlzott gag-ek visszafogására, a világ jellemző giccses vizuális stílusa, erőteljes kontúrú („festett”) látványvilága és a sorozatra jellemző cinikus dialógusok megmaradtak.
A játék története
A Borderlands 4 közvetlenül a harmadik rész eseményei után kezdődik. Pandora nagy katasztrófáját követően a főhősök (a Crimson Raiders) úgy döntöttek, hogy új bolygók felé indulnak. A párbeszédek és előzetesek szerint a Pandora feletti nagy küzdelem végén elesett egyik társuk emlékére az új világba helyezik át tevékenységüket. Hamarosan azonban kiderül, hogy Kairos bolygóját az Időőr (The Timekeeper) nevezetű zsarnok tartja kordában. Az Időőr egy titkos őrző, aki a vallást és a fejlett technológiát használva bedarálta a lakosságot: mindenkit „Boltokkal” (őrült kibernetikus implantátumokkal) gyötör és az ő vezette „Rend” nevű szintetikus hadsereg uralja a bolygót.
A játék elején a Vault Hunter-ek a Kairosra érkeznek, hogy szembeszálljanak az Időőrrel. Csatlakoznak a bolygón titokban szerveződött felkelőkhöz, a Vörös Rezisztencia (Crimson Resistance) nevű csoporthoz, amelyet például Claptrap (a visszatérő, zavaros akcentusú robot karakter) és Miss Moxxi vezeti. A bolygót korábban egy vékony, „jégpáncél” nevű védőréteg választotta el a külvilágtó – ez a titokzatos védőfátyol a közelmúlt eseményei következtében megsemmisült, így a ketrecből szabadult világ most káoszba fullad. A játék során a kalandorok feladata, hogy szabadítsák fel a katonailag elnyomott Kairos népét, legyőzzék az Időőrt, és megakadályozzák a bolygót fenyegető még nagyobb katasztrófát.
Játékmenet és mechanikák
A Borderlands 4 alapvető játékmenete a sorozat jól ismert „mozgás + lövés + fosztogatás” ciklusra épül: a játékos a környezettel és ellenségekkel küzdve folyamatosan jobb fegyvereket, páncélokat és egyéb felszerelést gyűjt, hogy fejlődjön. Minden Vault Hunter rendelkezik saját Akcióképességekkel és három ágból álló képességfával, amelyek különböző játékstílusokhoz adnak bónuszokat.
Például Vex, a Siren típusú karakter, „szellemalakú illúziókat” vetít a harctérre, hogy elvonja az ellenségek figyelmét, míg Amon, a Forgeknight, magas technológiájú eszközökkel elemi balta- és pajzsrohamokat kreál. A másik két új hős: Rafa (Exo-Élenjáró) és Harlowe (Gravitátor) is egyedi képességekkel bírnak, így mind a négy játszható karakter különböző módon hozható harcba. A kritikusok szerint ez az eddigi legváltozatosabb Vault Hunter-összeállítás a sorozatban, mivel mind a négy karakter minden helyzetben jól használható, és a képességfájuk ösztönöz a kísérletezésre.
A Borderlands 4 szerkezetileg „nyitottabb” játékvilágra épül, mint a korábbi részek. A játékosok egy nagy központi térképet kapnak Kairos bolygójáról, ahol – a klasszikus küldetések és mini-börtönök (dungeonek) mellett – számtalan mellékküldetés, világfők (world boss), ritka zsákmányok (loot-ládák) és felfedezhető titkok várnak. A PC Gamer kritikusa kiemeli, hogy ez az új „open-world” szerkezet remekül illeszkedik a Borderlands-féle fosztogatós-lövöldözős játékmenethez, és még azt is mondta, hogy meglepve tapasztalta, mennyire leköti a játékos figyelmét az új térkép. Maga az irányítás alapvetően megszokott FPS, de sokat javítottak rajta: továbbfejlesztették a célzást és a visszajelzéseket, így az ágyúzás „selymesebbnek” érződik az elődökhöz képest.
Fontos újdonságok a harcon kívüli mozgásban is történtek. A Vault Hunter-ek most már kettős ugrással, csúszással és kötélcsúszdás (grappling-hook) mozdulatokkal is képesek a levegőben manőverezni. A fejlesztők erre új mechanikákat építettek: lebegőhorgok és vontatóeszközök segítik a magaslati platformokra való felmászást, dupla ugrással pedig nagyobb távolságokat is átugorhatunk. Összességében a játék sokkal függőlegesebb irányban is tervezett, mint korábban, ami változatosabb pályatervezést és több vezetett repkedést engedélyez.
A játékmenet legfőbb eleme természetesen a masszív loot-rendszer: ezúttal is óriási mennyiségben hullnak az aránylag kiszámíthatatlan tulajdonságú fegyverek, páncélok és különleges tárgyak. Az újdonság, hogy a lelőhető legendary fegyverek ritkábban jelennek meg, és változtattak néhány játékelem hiányán: például térkép nincs a HUD-on, helyette egy hordozható robotsegéd (ECHO-4) rajzol 3D útvonalakat az objektumok felé, hogy segítsen a tájékozódásban.
Emellett új fegyvergyártók kerültek be (Order, Ripper, Daedalus), így például kevert fegyvereket is használhatunk, tovább gazdagítva a loot-választékot. A harcrendszer összességében tehát továbbra is gyors tempójú, kooperatív (akár 4 fős online együttműködés és 2 fős megosztott képernyős mód is elérhető), de megnövelték a felfedezés és az RPG-elemek szerepét is az elődökhöz képest. Kritikus vélemények szerint a játék igazi erőssége az ismert „a számok egyre nagyobbak” élmény, azaz a folytonos loot- és XP-szerzés adta részleges kábulat, ugyanakkor a történet (lásd lejjebb) és a kezelőfelület néhány vonatkozásban még mindig hagy kívánnivalót maga után.
Karakterek bemutatása
A Borderlands 4-ban négy új Vault Hunter közül választhatnak a játékosok, mindegyik saját képességekkel és játékmenettel bír. A négy új karakter a következő: Vex (a Siren), aki mágiához hasonló erőkkel állít szellemalakú másolatokat maga mellé; Amon (a Forgeknight), aki fejlett technológiájú elektromos‐ és tüzes fegyvereket, valamint pajzsokat hoz létre; Rafa (Exo-soldier), aki egy páncélozott harcos, és Harlowe (Gravitator), aki gravitációs képességeket használ. A fejlesztők kiemelték, hogy ezúttal egyik sem érződik fölöslegesnek a többiekhez képest – mind a négy karakter különösen jól teljesít a harctereken és a nagyobb főellenfelek legyőzésénél is. Minden Vault Hunternek saját, kiterjedt képességfája van, így a játékosok a passzív és aktív képességek kombinálásával saját harci stílusukat alakíthatják ki.
A visszatérő karakterek között ismét feltűnik Claptrap, ezúttal a Kairos-felkelők vezéreként, teljesen új szerepben. Megjelenik Miss Moxxi is – a mindig csábító bártulajdonosnő -, aki ezúttal lányával, Ellie-vel együtt kap hangsúlyosabb szerepet a kiegészítőkben. Zane, a Borderlands 3 egyik korábbi Vault Huntere szintén visszatér, mellettük pedig több ismerős mellékszereplő is felbukkan, ahogy azt a sorozattól megszokhattuk.
A történet főgonosza az Időőr, akinek groteszk maszkja és steampunk elemeket idéző megjelenése különös hangulatot ad a játéknak. Érdekességként a trailerekben finom utalások is feltűnnek a széria legendás ellenfelére, Handsome Jackre – az egyik jelenetben egy becsapódó meteor fénye pillanatokra úgy vetül a Vault-szimbólumra, mintha Jack arcvonásait idézné.
Technikai újítások és grafika
A Borderlands 4 az Unreal Engine 5-re épül, ami számos technikai újítást hozott a látvány és a világméret terén. A fejlesztők elmondása szerint ez a sorozat eddigi legnagyobb, legszabadabb világa, ahol eltűntek a hagyományos betöltőképernyők: nincs területváltási töltés, és ami a láthatáron felbukkan, az lényegében elérhető is. Randy Pitchford, a Gearbox vezérigazgatója büszkén említette, hogy a legújabb konzolhardverek és a fejlesztett motor segítségével „mindig nyitva áll az út” – ha a játékos a legmagasabb kilátópontról megpillant egy távoli barlang bejáratát vagy akár a Hold szféráját, azt meg is tudja közelíteni. A világ tehát igazán átmenetes és felfedezhető lett: a testreszabható járművek és a továbbfejlesztett ugró-kötél pontok révén bármerre suhanhatunk.
Grafikailag a BL4 visszahozza a sorozatra jellemző rajzfilmszerű stílust, de azt UE5-es trükkökkel turbózza fel. A fejlesztők kihasználják a World Partition-t és a Nanite-et, hogy tényleg hatalmas, részletes világokat lehessen létrehozni, miközben a Lumen globális világítás dinamikusan él tovább. Az Unreal Engine 5 új anyagrendszere és teljesen dinamikus világítási megoldásai („GI”) teszik lehetővé, hogy a színek és a tónus még inkább megfeleljen a Borderlands-rajzstílusnak. Ennek köszönhető például a ragyogóan élénk naplemente, a valós idejű időjárás és nappali-éjszakai ciklus, amelyek mind új szintre emelik a világ élővilágának és atmoszférájának megjelenítését.
Az Echo-4 navigációs robot különleges grafikai megoldásokat kapott: a fejlesztők elmondása szerint a földfelszínt jelző, 3D-s útvonalát az Unreal Niagara rendszerrel – egy fejlett partikeleffekt-megoldással – készítették el. Ennek köszönhetően a robot látványos, fénycsóvaként megjelenő jelzéssel mutatja az irányt a térképen. A játék vizuális megjelenése minden eddiginél részletesebb és nagyobb felbontású, miközben megőrizte a sorozatra jellemző „tintázott” grafikai stílust. A fejlesztők szavaival élve: céljuk az volt, hogy a játék képi világa úgy hasson, mintha kézzel, tollal és radírral rajzolták volna.
Természetesen a technológiai újításnak ára is van: a megjelenés elején több kritikus és játékos számolt be teljesítményproblémákról, különösen PC-n előfordultak akadozások és textúra-beolvasási gondok miatt. A Gearbox gyorsan több patch-et is kiadott (például a kiadást követő hétvégén stabilitásjavító frissítés érkezett), ennek ellenére egyesek szerint a játék széles skálán hibákat produkált, mind a gyengébb, mind a legerősebb gépeken. Emellett néhány helyen kifogásolták a kezelőfelületet: például a tárolók képernyője átláthatatlan, és a felszereléseket csak nehézkesen lehet a bankba küldeni. A fejlesztők ígérete szerint ezeket a problémákat még finomítják a megjelenés utáni frissítésekben, de jelenleg van még javítanivaló a játékmotor és a UI egyensúlyán.
Elérhető platformok és kiadások
A Borderlands 4 2025. szeptember 12-én jelent meg PC-re és konzolokra. Pontosabban elérhető Windows PC-n (a Steam és az Epic Games Store platformokon), PlayStation 5-ön, valamint Xbox Series X/S konzolokon is a megjelenés napjától. A Nintendo következő generációs konzoljára, a Switch 2-re is megjelent később, 2025. október 3-án kapta meg a portot. A játéknak több különleges kiadása is volt: a Deluxe Edition például tartalmaz 4 „Rampart” küldetéscsomagot (új kalandokkal és aranyban gazdag kihívásokkal), míg a Super Deluxe Edition magában foglalta az összes tervezett DLC-t (jelenleg két Story Packot) és egy Élethű Echo-4 robot-státuszt. A Super Deluxe Edition része volt a bejelentett két nagyobb történet-kiegészítő (Story Pack) is – az első ezek közül Mad Ellie and the Vault of the Damned címmel az első negyedévben érkezett.
Emellett gyűjtői kiadások is megjelentek. A legismertebb talán az ún. Echo-4 Bundle, ami nem tartalmazza magát a játékot, hanem 150 dolláros áron árulták külön. Ebben egy 8 hüvelykes, világító LED-szemű Echo-4 drónszobor, egy Kairos-póló, egy Vault-jelvényes nyaklánc és négy, kétoldalas művészeti poszter található a négy új Vault Hunter-rel. Továbbá jár hozzá 5 Golden Key kód a játékhoz (ezeket a játékosok az aranyszínű ládák nyitására válthatják be). Szintén kiadtak egy játékhoz köthető DLC-kártya rendszert (Vault Card), amely extra napi és heti kihívásokat ad plusz jutalmakkal. Összességében tehát a különféle kiadások révén a BL4 vásárlói többféle tartalomhoz juthattak prémium fizetés ellenében, kiegészítve a játék fő csomagját.
A fejlesztők
A Borderlands 4 fejlesztését a Gearbox Software végezte, amely a korábbi részeknél is felelős volt a játék készítéséért. A Gearbox csapata immár több mint 20 éve dolgozik együtt a Borderlands-márkán, Randy Pitchford cégtulajdonos-vezető elmondása szerint már a hetedik Borderlands-résznél járnak (beleértve spinoffokat és DLC-ket), és a tapasztalatok alapján egyre kiforrottabbá vált a sorozat. A játék 2K Games kiadásában jelent meg, a Take-Two Interactive leányvállalataként. A fejlesztésben különböző alvállalkozók is részt vettek (mint például külső tesztstúdiók), de a kulcsszereplő a Gearbox maradt, aki AAA játékként kezelte projektjét.
Technikai alapját tekintve a BL4 az Unreal Engine 5-re épül, ami lehetővé tette az eddigieknél sokkal összetettebb rendszerek használatát. A motorfrissítés révén a legtöbb platformra egyszerre tudtak megjelenni, és olyan modern grafikai eszközöket alkalmaztak (pl. anyagrendszer, dinamikus GI), amelyek segítették, hogy megőrizzék a sorozat karikatúraszerű látványvilágát. Emellett természetesen a fejlesztésben az is közrejátszott, hogy a fejlesztőcsapat jól ismeri a motort (az Epic Games-szel közös múltra visszatekintve), és kihasználták a legújabb generációs konzolok és PC-k képességeit is.
Pletykák, jövőbeli tervek, DLC-k
A megjelenést követően már bejelentették, hogy a Borderlands 4 köré hosszú távú támogatás épül. A hivatalos útiterv szerint 2026-ban két fizetős történetcsomag érkezik, melyek új küldetésszálat és új pályarészeket, valamint két további játszható Vault Huntert hoznak. Az első ilyen kiegészítőnek az „Mad Ellie and the Vault of the Damned” címet adták, főhőse pedig Ellie, akit Moxxi lánya. A közlemény szerint ez a DLC műfajában inkább „kozmoszhorrort” ígér, tele új és visszatérő karakterekkel. A második Story Packról egyelőre csak annyit tudni, hogy szintén új területet és játékmenetet tartalmaz, de részletekről a tervek szerint csak később rántják le a leplet.
Kisebb tartalomcsomagok is érkeznek majd: ezekben rövidebb sztoriszálak, új fegyverek és kozmetikai elemek, valamint úgynevezett Vault Card jutalmak találhatók. A Deluxe/Super Deluxe kiadásokhoz például 4 ilyen csomag tartozik majd, melyekkel a játéktartalmak mellett extra napi/heti kihívások is bekerülnek. Minden Bounty Pack tartalmaz új főellenséget és némi lottó-sorsjegy-szerű pluszjutalmat, ami extra lootot ad. Továbbá ígéret van ingyenes, mindenki számára elérhető frissítésekre is: többek között erősebb végső főellenségek, szezonális események és balanszjavítások várhatók, hogy a játék hosszú távon is friss maradjon.
A pletykák ezen túl is keringenek a fórumokon. Egyes rajongók reménykednek további karakterek érkezésében, de Gearbox egyelőre kizárólag a hivatalos menetrendet kommunikálta. Ami biztosnak látszik: a sorozat nem áll meg a negyedik résznél, és a DLC-k mellett akár egy ötödik rész is előkerülhet egy-két év múlva, az eredményektől és a 2K üzleti döntéseitől függően. Emellett a rajongói közösség továbbra is aktív: YouTube-csatornák, Twitch-csatornák, fórumok és Discord szerverek tele vannak buildtippekkel, mémekkel és teóriákkal – ami mind azt mutatja, hogy a Borderlands 4 körül a játékosok lelkesedése még a megjelenést követően is élénk maradt.
Érdekességek és háttérinfók
Randy Pitchford újságírói interjúban elárulta, hogy a Borderlands-franchise a BL4 megjelenése idején több mint 100 millió példányt adott el világszerte – ez óriási szám a videojáték-iparban.
A Kairos négy tájegysége
A Kairos bolygó különlegessége, hogy négy eltérő környezeti zónára oszlik. A hivatalos térképen a régiók a Fadefields (zöldellő dombvidékek), a Terminus Range (fagyos hegyek), a Carcadia Burn (vulkános, pusztuló vidékek) és a Dominion (az Időőr erődítménye). Ez a felosztás szerepel a gyűjtői kiadás térképén is, és a játékon belül is érzékelhetjük a drasztikusan változó tájképi stílusokat.
Időutalás a névben
A Kairos elnevezés maga is utal a történetre: a görög nyelvben „kairos” a megfelelő, kritikus vagy legalkalmasabb időt jelenti. Ez teszi még frappánsabbá, hogy a bolygót az „Időőr” nevű főgonosz uralja. Bár ezt nem hivatalos forrásból tudjuk, a rajongói találgatások szerint szándékos névválasztásról van szó – kár, hogy hiteles forrás nem támasztja alá.
Előzetes utalások és Easter egg-ek
A bemutató trailerek több apró utalást is rejtenek. A 2024-es Gamescom-teaser például azt mutatja, hogy Pandora egyik darabja, az Elpis nevű hold összeütközik Kairosszal – ez a jelenet a háború végének kataklizmáját idézi. Néhány figyelmes rajongó azt is kiszúrta, hogy egy becsapódó meteor utolsó pillanataiban a Vault-szimbólum fénye mintha Handsome Jack arcvonásait rajzolná ki. Ez sokak szerint arra utalhat, hogy a Borderlands 3-ban elbukott főgonosz talán még nem tűnt el végleg, és a jövőben visszatérhet.
Új mozgási lehetőségek
A sok új képesség közül talán az úszás érdemel külön említést: ez az első olyan Borderlands-játék, amelyben a karakterek valóban víz alá merülhetnek és úszkálhatnak. Ez a 2025-ös bemutatón jelent meg először, ahol konkrétan a játékmenet során is láthattuk, hogy a hősök már nem fulladnak meg a vízben, hanem víz alatt is harcba bocsátkozhatnak.
Fejlesztői találkozó
A PAX-on tartott beszélgetéseken Randy Pitchford többször is utalt arra, hogy a fejlesztők a korábbi, „sketos” humor helyett ezúttal földhözragadtabb és sötétebb hangulatot választottak. Vagyis a játékban jóval kevesebb lesz a Borderlands 2 és 3 esetében már kissé önismétlő, idejétmúlt mém és túlzott poénkodás. Ez a szemléletváltás a történetmesélésben is érzékelhető: a készítők célja az volt, hogy a BL3 túlzó, gyerekes humorát visszafogják, és helyette több személyes drámát, emberibb motivációt, valamint komolyabb érzelmi hátteret adjanak a karaktereknek.
Közösségi aktivitás
A Borderlands-franchise egyik erőssége a rajongótábor intenzitása – a BL4 kapcsán is rengeteg fórumozó, streamelő és YouTube-os tartalomgyártó foglalkozik build-ekkel, tippekkel és modokkal. A kiadás körüli promóciós eseményeken (például a Tokyo Game Show és a PlayStation State of Play) a Gearbox igyekezett a közösséget bevonni, így például közös Cosplay versenyeket és rajongói küldetéseket is tartottak. Habár ezekről híreket nem nehéz találni, mindenképpen megemlítendő, hogy a BL4-et nemcsak a hivatalos kritikák, hanem a játékos közösségek is figyelemmel kísérték – a Steam és egyéb platformokon a megjelenés napján villámgyorsan elkezdődtek a kommentárfolyamok és topikok.
A Borderlands 4 ambiciózus próbálkozás a sorozat terjeszkedésére: a megszokottnál nagyobb és gazdagabb világot, bővebb lootrendszert és új mozgásképességeket kínál a játékosoknak. A fejlesztők sok kritikát megfogadtak a harmadik rész nyomán, és bár nem sikerült minden hibát tökéletesen kijavítani, a végeredmény egy jól működő, élvezetes kooperatív akciójáték lett, amely remélhetőleg hosszú ideig szórakoztatja a rajongókat.
Az új karakterek és a gazdag tartalom miatt a Borderlands 4 lehetőséget ad a veteránoknak és az új belépőknek egyaránt, hogy együtt induljanak hódító útjára a kaotikus és humoros sci-fi világban. Mindazoknak, akiket a looter shooterek izgatnak, érdemes kipróbálni ezt a címet, hiszen számtalan felszerelés, képesség és kaland vár felfedezésre Kairos zabolázatlan tájain. A Borderlands 4 tehát összességében szilárd alapokon álló, mégis tanulékony folytatásnak bizonyult: az ígért kiegészítésekkel és javításokkal a jövőben további élménymorzsákat hozhat a rajongóknak.